« شهادت امام سجاد، بر همه شیعیان تسلیت باد.فصاحت و بلاغت زینب »


العَفاف
یعنی بهترین عبادتها پاکدامنی و پارسایی است.
زینب در فصاحت، بلاغت، پارسایی و عبادت همانند پدرش علی علیه السلام و مادرش فاطمه علیها السلام بود.
تهجد و شب زنده داري زینب علیها السلام در تمام مدت عمرش ترك نشد. برخی از مورخان نقل کرده اند که از حضرت سجاد علیه السلام روایت شده که فرمود: در شب یازدهم محرّم عمه ام زینب را دیدم که در جامه نماز نشسته و مشغول عبادت است. می نویسد: از برخی مقاتل معتبره از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که فرمود: عمه ام زینب با تمام مصیبتهایی که بر او وارد شده بود از کربلا تا شام هیچگاه نوافل خود را ترك نکرد.
همچنین روایت کرده است که چون امام حسین علیه السلام براي وداع زینب آمد از جمله سخنانی که به او گفت این بود که فرمود: خواهر جان! مرا در نماز شب فراموش نکن. ؛« یا اخْتاه! لا تَنْسِنی فی نافلۀِ اللَّیْل »
درباره شب عاشوراي زینب علیها السلام در کتاب مثیرالاحزان از فاطمه دختر امام حسین علیه السلام نقل شده است: وَ امّا عَمَّتی زَیْنَب فَانَّها لَمْ تَزَلْ قائِمَۀً فی تِلْکَ اللَّیلَۀِ- أي عاشِرَة مِنَ المُحَرّم- فی مِحْرابِها تَسْتَغیثُ  الی رَبِّها، وَ ما هَدَأَت لَنا عَیْنٌ وَ لاسَکَنَتْ لَنا زَفْرَة. 

و اما عمه ام زینب، پس وي همچنان در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به درگاه خداي تعالی استغاثه میکرد و در( آن شب چشم هیچیک از ما به خواب نرفت و صداي ناله ما قطع نشد.] 
حضرت سجاد علیه السلام فرمود: انَّ عَمَّتی زَیْنَب کانَتْ تُؤَدّي صَ لَواتِها مِنْ قِیام، الفَرائِضَ وَ النَّوافِلَ، عِنْدَ مَسیرِنا مِنَ الکُوفَۀِ الَی الشّامِ، وَ فی بَعْضِ المَنازِل تُ َ ص لّی مِنْ جُلُوسٍ لِشِدَّةِ الجُوعِ وَ الضَّعْفِ مُنْذُ ثَلاثِ لَیالٍ؛ لَانَّها کانَتْ تَقْسِمُ ما یُصیبُها مِنَ الطَّعامِ عَلَی الاطْفالِ، لِانَّ القَوْمَ کانُوا یَدْفَعُونَ لِکُلِّ
« واحِدٍ مِنّارغیفاً واحِداً مِنَ الخُبْزِ فِی الیَوْمِ وَ اللَّیلَۀ
[همانا عمه ام زینب همه نمازهاي واجب و مستحب خود را در طول مسیرما از کوفه به شام ایستاده میخواند و در بعضی از منزلها نشسته نماز خواند و این هم به جهت گرسنگی و ضعف او بود، زیرا سه شب بود که غذایی را که به او میدادند میان اطفال تقسیم ( می کرد، چون که آن مردمان (سنگدل) در هر شبانه روز به ما یک قرص نان بیشتر نمیدادند.

برگرفته از کتاب شمّه اي از فضایل زینب علیها السلام، مرکز تحقیقات رایانه اي قائمیه اصفهان، ص 29و 30

   چهارشنبه 5 آبان 1395


فرم در حال بارگذاری ...

فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
در این وبلاگ بیشتر به شرح و تفسیر حکمتهای نهج البلاغه خواهیم پرداخت و پندانه های حکمت آموز را در آن خواهیم دید.
اوقات شرعی
جستجو
ساعت
ساعت فلش مذهبی
حدیث
حدیث موضوعی