« شرح و تفسیر حکمت چهارم نهج البلاغه (2)نتیجه احترام یک سنی به زینب (س ) »

در هیچ زمنیه اي در وجود اهـل بیت : بخـل وجود نـداشت . زینب کبري (س) در دوره عمرش سه کلاـس تشـکیل داد ، ولی بـا کمـال تأ ّسف از این سـه کلاس ، چیزي باقی نمانده است . حیف از آن کلاس ها و حیف از بی تو ّجهی شاگردان آن کلاس ها . یکی از این کلاس ها که زینب کبري (س) مخصوص خـانم ها تشـکیل دادنـد ، کلاس تفسـیر قرآن بود ، و اي کاش ! بخشـی از تفسـیري که زینب کبري (س) فرموده بود ، به دست ما رسیده بود تا به وسـیله زینب کبري (س) ما با عمق آیات قرآن آشـنا می شدیم . لغت «تفسیر» ، به معناي پرده برداري است . زینب کبري (س)
به عنوان تفسـیر قرآن ، پرده از آیات قرآن برداشتند و عمق آن ها را براي مردم بیان کردند . این انسان عالم ، این انسان بصیر ، این انسـان با بینش ، شایـد نزدیک چهل سال براي زنان مـدینه و کوفه قرآن گفت ؛ حقایق قرآن را بیان کرد ؛ تفسـیر آیات را بیان نمود ، ولی آن ها را ننوشت . چیزي از این تفسـیر باقی نمانـده است . این توصـیف یک کلاس او بود . قرآن در خانه آن ها نازل شـده و کسـی مانند آن ها ، عمق قرآن مجید را نمی داند

 او فرزند پدري بود که اهل تسـنن در کتاب بسـیار با ارزش ینـابیع الموده خودشان، نقـل می کننــد کـه ابـن عبـاس می فرمایــد: مـن پیش امیرمؤمنـان (ع) تفســیر قرآن می خوانــدم ،امیرالمؤمنین (ع) به من فرمود : پسـر عباس ! اگر من آنچه در هفت آیه سوره حمد است ، از «ب» «بِ ْس ِم الَّلِه» تا «َو َلا ال َّضآلِّین» را براي شما بگویم و شما هم گفته هاي من را بنویسید ، و بعد از این که من پایان کلاس را اعلام بکنم ، هفتاد شتر جوان را باید بیاورید تا این نوشته ها را بار کنید تا بتوانید آن ها را با خود ببرید . 
زینب کـبري (س) دختر یـک چنین مفسـر قرآنی است . بنـابراین ، معلوم است از قرآن چه چیزي پیش زینب کبري (س) بود . این توصیف یک کلاس زینب کبري (س) است . کلاس دیگري که وجود مقدس زینب کبري (س) داشـتند ، کلاس فقه بود . فقه دریاي وسیعی است . یک طلبه ما در قم ، وقتی فقیه کامل و مدّرس فقه می شود که هشتاد و چهار باب فقهی را در هشتاد و چهار عنوان کتاب فقهی به صورت اجتهادي در سـی سال شب و روز بخواند ، ولی همه این دریاي فقه ، پیش زینب کبري (س) بود که اگر گفته هاي ایشان را در این کلاس ثبت کرده بودند ، باور کنید در مسایل فقهی ، هشـتاد درصد کار مراجع ما ، با گفته هاي زینب کبري (س) آسان شده بود ؛ چرا که او خودش چشـمه صافی براي فقه بود.

برگرفته از کتاب مقام حضرت زینب علیها السلام، حسین انصاریان، 13-16

   یکشنبه 9 آبان 1395


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
در این وبلاگ بیشتر به شرح و تفسیر حکمتهای نهج البلاغه خواهیم پرداخت و پندانه های حکمت آموز را در آن خواهیم دید.
اوقات شرعی
جستجو
ساعت
ساعت فلش مذهبی
حدیث
حدیث موضوعی